A legtöbben talán a munkáiról ismerik Renant. Ő volt a társrendezője a 2015-ös Sundance fesztivál dokumentumfilmes kategóriájában közönségdíjas Merunak és a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon díjat nyert Sherpának, ő készítette a National Geographic TV-ben látható Down To Nothing-ot, de a magazinban is rendszeresen jelennek meg fotói. Igen, Renan Ozturk rendező, operatőr, fotós, tájképfestő, a The North Face mászója és a Camp4 stúdió társtulajdonosa. Rendezett és forgatott reklámfilmeket és TV spotokat az Apple-nek, a Yetinek, a The North Face-nek, az ESPN-nek, az NBC-nek és a Google-nek. Akkor érzi igazán elemében magát, ha kamerával a kezében rendezhet. Elsősorban a dokumentumfilmes világban szeret mozogni, olyan emberi történeteket keres, amelyek mélyen a tájba és a kultúrába ágyazottak. Gyakran dolgozik együtt feleségével, Taylor Reese-szel, aki egyben a kreatív partnere is.
Fotó: National Geographic
Renan Ozturk sziklamászó, művész és filmkészítő torkához kést szorítottak Csádban, súlyos fejsérülést szenvedett egy sítúrán a Tetonsban, hallucinációk gyötörték a Himalája csúcsai között, de a kamera végig forgott.
Az elmúlt években Renan azon dolgozott, hogy egybegyúrja 32 év sportolói tapasztalatait, kreativitását és történetmesélési vágyát és könnyen hozzáférhető, inspiráló „mesékkel” örvendeztessen meg másokat. Sikerült neki. Több százezer ember követi online videóit.
„Az alkotás és a mászás kéz a kézben járnak “ – vallja a kolorádói Boulderben élő Renan Ozturk. „Nálam a kettő együtt van jelen. Egy csapat tagjaként mindig odafigyelek arra, hogy mennyi energiát fektetek az alkotásba és mennyit abba, hogy odafigyeljek mindenre, ami a túlélést jelentheti a hegyekben.”
Miután megszerezte diplomáját a Colorado College-ben, Ozturk szinte mindenét pénzzé tette és kiköltözött a utahi Moab-sivatagba. Először csak ceruzarajzokat készített, de hamar átváltott a festékre és a vászonra. Innen már csak egy lépés kellett és jöttek az internetes videók a himalájai és dél-amerikai mászó expedíciókról. Ozturk az expedíciók közben forgatta, vágta és tette közzé videóit. Olyan filmekben utazik, amihez nem kell hatalmas stáb és technika, a lehető legminimálisabb felszereléssel dolgozik.
Fotó: Fstoppers
A Meru egy újabb nagy lépést jelentett Ozturk karrierjében. Az egész estés dokumentumfilm Ozturk, Jimmy Chin, és Conrad Anker 2011-es projektjét követi nyomon. A mászók az indiai Himalájában található Shark’s Fin-t kísérelték meg újra megmászni. 12 napot töltöttek a falon, -28 ˚C körüli hőmérsékleten. Mintegy hat hónappal korábban Ozturk súlyos koponya- és gerincsérülést szenvedett egy síbaleset során a Tetons vonulaton, Wyomingban.
„Majdnem belehaltunk a Meru megmászásába” – jegyzi meg a halk szavú Ozturk. „A filmet pedig még nehezebb volt elkészíteni. A Meru sosem fogy ki a meglepetésekből.”
Miután hazatértek, Ozturk rájött, hogy élete nagy sztoriját tartja a kezében és nekiállt dolgozni. Egy egész estés dokumentumfilm elkészítéséhez együttműködőkre, rengeteg időre és egyfajta megszállottságra van szükség, ha tényleg meg akarjuk mutatni mi áll annak a hátterében, hogy három ember nekivág élete nagy projektjének. Tanulás, megszállottság és szenvedély – ezek állnak a film fókuszában, melyet a Sundance Filmfesztiválon mutattak be, ahol közönségdíjat nyert.
A 2012-es évet azzal koronázta meg, hogy a világon elsőként sikeresen teljesítette a Tooth traverzt, ezt az öt mérföldes utat az alaszkai Ruth-szurdokban, majd Nepálba utazott, hogy részt vegyen a Sherpa Cinemas egyik munkájában, végül pedig a National Geographic megbízásából Ománba utazott tudósítani.
„Fontos év volt, tele személyes célokkal” – mondta Ozturk a Meru és a Tooth traverz után. „Sokkal szabadabbnak érzem most magam, készen állok arra, hogy új célokat tűzzek ki magam elé.”
Forrás: nationalgeographic.com – Fitz Cahall
Fotó: Renan grafikája a Meru-ról
Renan szenvedélye
A szenvedély és az alkotás Renan számára nem magányos folyamat. A barátai és a szerettei is részt vesznek benne, osztoznak vele rajta.
A kapcsolatuk Taylorral sokkal több, mint szerelem. Az évek során alkotótársak is lettek, számos filmet forgattak együtt, mint például Alex Honnold free szólóját a mexikói “El Sendero Luminoso-n”, az Alaszkában forgatott ‘Sanctity of Space’ című filmet, a National Geographic burmai expedícióját és legutóbb a Coldest Crossing-ot, egy független filmet Izlandon.
Taylor életében nagy szerepet játszik a környezetvédelem és a humanitárius munka, így a közös kalandjaikban – természetesen – ezek a tényezők is rendkívül fontosak. Ami pedig a jövőt illeti, terveik szerint még többet szeretnének foglalkozni olyan történetekkel, amelyek inspirálják a közönséget, olyan ügyekkel, amelyek valóban számítanak.
Fotó: Gear Patrol
Taylor Rees
Filmkészítő, kalandor, környezetvédő
Taylor fotóriporter és filmkészítő. Állandóan hajtja a kíváncsiság, hogy a felszín mögé lásson. Szenvedélyesen szereti a kalandokat, ami persze a munkájára is hatással van. Legszívesebben környezetvédelmi és humanitárius kérdésekkel foglalkozik, hisz abban, hogy olyan világban élünk, ahol a kritikus gondolkodás és a szív visz minket előre. Legfőbb célja az, hogy új perspektívából mutasson meg olyan – mindenkit érintő – témákat, mint például a klímaváltozás, az energia- vagy a vízhasználat kérdése. Fotóriporterként ezeket a témákat dolgozta fel Alaszkában, Grönlandon, a Délnyugati sivatagokban és a Sziklás-hegységben. A Yale Környezetvédelmi Film Fesztivál programigazgatója.
Forrás: renanozturk.com