Eclipse
Eclipse
A legjobb film – Havas sportok
Az esély kicsi, a kockázat nagy – Reuben Krabbe elhatározta, hogy lefényképez egy sízőt a 2015-ös svalbardi napfogyatkozásban. De az idő rossz, a térkép vázlatos, a légnyomás magas a sízők meg csak síelni akarnak.
„A sízés számomra játék a gravitációval, siklás a havon, a természet csodás művészeti alkotásán. Mindannyian másképp éljük meg, más hajt ki minket a hegyre. A filmkészítőket és fotográfusokat például az, hogy elkapják azt a bizonyos pillanatot. Vannak fotósok, akik olyasmit kergetnek, ami más szerint túl nehéz, sőt lehetetlen, mint például lefényképezni egy teljes napfogyatkozást, ami egy emberélet alatt csak egyszer vagy esetleg kétszer következik be. Ez a film tökéletes példája annak, hogy ha hiszünk az álmainkban, ha nagyon akarunk valamit és meg is teszünk érte minden tőlünk telhetőt, akkor akár még a viharfelhők is megmozdulnak a kedvünkért a kellő pillanatban.” – Peter Popall, zsűritag
2015 | Kanada | 31perc
Filmkészítő: Anthony Bonello, Switchback Entertainment
angol nyelven, magyar felirattal
english with hungarian subtitle
JEGYVÁSÁRLÁS: a Corvin Mozi honlapján vagy jegypénztárában
A sí-film, amit a napfogyatkozáskor forgattak
British Columbiában élő fotós, Reuben Krabbe szemei előtt két éve lebeg egy kép: egy síző a lejtőn, mögötte pedig a teljes napfogyatkozás. Az ember karrierjében egyszer akad ilyen lehetőség, több okból is: leginkább azért, mert teljes napfogyatkozás egy adott helyen átlagosan 200 évente egyszer látható, de ennél sokkal több idő is eltelhet. Vegyük például Los Angelest, ahol 1500 év telik el két teljes napfogyatkozás között.
Krabbe álmaiban ráadásul olyan napfogyatkozás szerepelt, ami egy havas, hegyes vidéken következik be – ritka madár, az biztos! Miután áttanulmányozta a csillagászati kalendáriumot, a 24 éves fotós rájött, hogy 2015. március 20-a az ő napja. Ekkor ugyanis a dán Feröer-sziegetekről és a norvég Svalbardról is látható lesz a teljes napfogyatkozás. Az utóbbi a Sarkvidéken található, hegyek és hó ölelésében. Bővebben »
A filmkészítők
REUBEN KRABBE
Operatőr,fotós
Reuben Krabbe a sí-ipar egyik legkreatívabb figurája. A teljes napfogyatkozáskor készült sízős fotó olyan lehetőség volt, amilyen csak egyszer adódik az életben. ,,Nem a kamerám lencséje előtt megjelenő sportolót fényképezem, hanem azt a spirituális élményt, kultúrát, közösséget és természeti szépséget, ami meghatározza a sportolók életét. A kreativitás és a fizikai kihívások szeretete is arra sarkall, hogy különleges perspektívákat és módszereket találjak arra, hogy valamiképp megragadjam a kalandsportok most formálódó világát. Calgary külvárosában nőttem fel. Egy gyerek a prériről, aki vágyakozva bámulta a nyugati ablakból látható Sziklás-hegységet. Három éven át ingáztam Victoria, Whistler és Calgary között, de ma már Whistlert tekintem az otthonomnak.”
MIKE DOUGLAS
Rendező, producer, vágó
26 éve tartó sí-karrierje alatt Mike Douglasnek kijutott mindenből. Versenyzett óriás műlesiklásban, volt edző, filmsztár, kommentátor, feltaláló, kalandor, rendezvényszervező, író, film producer és még ki tudja mi minden. Leginkább a sportot forradalmasító, modern twin-tip sí feltalálójaként ismert. A „Freeski Keresztapjaként” ismert Mike megállíthatatlanul megy előre, feszegeti a sízés és az azt bemutató média határait. Bár középiskolás kora óta kacérkodik a filmezéssel – amit egy 8mm-es kisfilm, a „Born to Ski” is bizonyít – csak 2006-tól kezdett komolyan foglalkozni filmkészítéssel. Ekkor alapította a Switchback Entertainment nevű céget, és indította útjára a Salomon Freeski TV webes sorozatot. Azóta több mint 100 projekten dolgozott és számos filmes díjat is bezsebelt. Mike szenvedélyesen szeret rendezni és imádja azt a kreatív folyamatot, amely végül elvezet a kész filmhez.
ANTHONY BONELLO
Rendező, producer, vágó
Anthony úgy tud történetet mesélni, hogy a néző nem csak látja a tájat, hanem szinte eggyé olvad a hellyel és a film szereplőivel. A b4apres Media alapítójaként ő rendezte és gyártotta az AZADI: Freedom és a Stand című dokumentumfilmeket. Mindkettő számos nemzetközi díjat nyert és több mint 30 országban került vetítésre. Évek óta dolgozik a Switchback Entertainmentnek, 2013-ban pedig végleg csatlakozott a csapathoz. Ekkor készítették az első egészestés dokumentumfilmjüket, a SNOWMAN-t. Anthony szabadúszó íróként és fotósként is ismert.